Zheng Ou

Dom Amsterdam

 

 

Zheng (25) is co-founder van Dom Amsterdam. Hij is 2,5 jaar geleden tijdens zijn studie begonnen met een eigen bedrijf, en is een rasechte ondernemer want naast Dom is hij ook founder van The Growth Marketeer en co-founder van Atelier Opnieuw. En dat alles naast een voorheen een fulltime studie en binnenkort baan in loondienst.  Benieuwd naar zijn Side Hustle? Hier lees je alles over Dom Amsterdam.

 

Hoe ben je op het idee gekomen voor Dom Amsterdam?

Eigenlijk zijn we op het idee gekomen omdat Diede (co-founder) een naaimachine had gekregen. Met wat rest stoffen die hij van zijn oma kreeg ging hij aan de slag en zo maakte hij z’n eerste fanny-pack voor op een festival. Vervolgens moest ik tijdens mijn minor een eigen bedrijf beginnen en dit sloot perfect aan.

 

Was het echt het doel om een sustainable business op te zetten? Of is dit per toeval gebeurd?

 

De eerste keer dat we reststoffen van zolder gebruikten was toeval, maar we hebben er wel heel bewust voor gekozen om hiermee door te gaan. Sustainability hebben we naast dat we altijd reststoffen gebruiken, ook doorgetrokken naar de maatschappelijke kant van duurzaamheid. Op dit moment worden de producten namelijk gemaakt door Syrische kleermakers. Daarvoor werkten we samen met Makers Unite, een organisatie die vluchtelingen helpt aan een baan een hun atelier.

Wat zijn jullie grootste uitdagingen?

 

Op het moment hebben we meerdere uitdagingen. Allereerst is dat de kostprijs van het product. We willen heel graag op een duurzame manier in Nederland produceren, maar om het commercieel te kunnen houden moesten we bijna wel naar het buitenland gaan. Uiteindelijk hebben we Mohammed en Abdul gevonden, twee getalenteerde kleermarkers die voor Makers Unite werkten en waarbij we een kostprijs krijgen waarmee we kunnen werken.

Een andere grote uitdaging is het opboxen tegen de kledingmerken die een groot budget hebben om marketing te doen. Zij bieden onze producten aan voor een veel goedkopere prijs. In de meeste gevallen is dat helemaal niet duurzaam, maar het is nog lastig om de consument daarvan te overtuigen.

 

Jullie doen het heel goed op Instagram met 10.000 volgers. Hoe doen jullie dit?

 

In het begin ging dat inderdaad heel goed en konden we content ver vooruit plannen. Daarnaast hadden we de eerste 1,5 jaar een tool waarmee we automatisch konden volgen en liken. Hierdoor kregen we gemiddeld 75 nieuwe volgers per dag. Daardoor konden we nog meedoen met de grote bedrijven maar door het nieuwe algoritme van Instagram werkt dit niet meer. Op dit moment is dat dus ook echt iets waar we tegenaan lopen. We zien dat de bedrijven met budget en marketing campagnes ons nu dus echt voorbij gaan. Omdat Dom Amsterdam voor mij een Side Hustle is, is dat niet bij te houden.

Je geeft aan dat het lastig is om mensen te overtuigen een duurzaam product te kopen als ze ook een goedkopere (niet-duurzame) variant kunnen krijgen. Hoe proberen jullie je klant dan toch te overtuigen?

 

Het is inderdaad heel lastig om mensen te overtuigen van een duurzame keuze. Onze klanten kiezen bewust voor ons omdat ze ons willen steunen of omdat ze echt voor duurzaam gaan. Klantenbinding is daarom super belangrijk en dat proberen we op het moment voornamelijk via Instagram te doen.

Wel merken we dat samenwerkingen op Instagram lastig zijn. We werken wel eens met influencers tot 10.000 volgers maar dat leidt eigenlijk in de meeste gevallen tot zo’n 6 extra volgers en 0 verkopen. Niks dus. Wat ons wel helpt is het promoten via vrienden en via vrienden van vrienden. Die kunnen het bijvoorbeeld in hun stories delen en dat helpt zeker. Eigenlijk werkt digitale mond-tot-mond reclame dus het beste als we het hebben over klanten overtuigen.

 

Wat had je van tevoren willen weten toen je begon met ondernemen?

 

Zorg voor een strategie! Bedenk wat jouw doelen zijn voor het komende kwartaal en reflecteer na die periode ook of je jouw doelen hebt behaald. Of hoe je dat het komende kwartaal wel gaat doen. Als je dit niet doet ben je gewoon echt minder efficiënt. In het begin deden wij dit niet en ik weet zeker dat het ons verder had gebracht. Het is achteraf zonde dat we dat toen niet gedaan hebben.

 

Is het je doel om ooit te kunnen leven van Dom Amsterdam?

 

Mijn grote doel is om uiteindelijk te leven van het ondernemen. Maar ik zie eerder voor me dat ik fulltime een ander bedrijf ga opzetten en Dom als Side Hustle houd. Misschien heeft het nog meer tijd nodig want na 2,5 jaar zijn we daar nog lang niet. Zelfs in de periode dat het een stuk beter ging met Dom konden we er niet van leven, want duurzame mode is gewoon iets heel moeilijks om geld mee te verdienen. Om echt van Dom te kunnen leven zou ik 120 tasjes per maand moeten verkopen. Daar zijn we op het moment nog lang niet maar zeg nooit nooit!

  • LinkedIn Kim Reinders The Side Hustle
  • Instagram Kim Reinders The Side Hustle

© 2020 by Kim Reinders