Michelle Lenkens
Unique Voyage

Michelle (30) is founder van Unique Voyage: een merk dat unieke schoenentassen ontwerpt, zodat je jouw schoenen schoon én stylish mee kan nemen in je koffer. Het runnen van dit bedrijf doet ze naast haar baan fulltime baan bij ACTA. Ze onderneemt en werkt in compleet verschillende branches, maar dat maakt het volgens haar juist heel leuk. Benieuwd naar haar biggest achievement, secret to succes en grootste tip? Lees dan snel verder!
Ben jij het type Side Hustler wat een hobby had die is uitgegroeid tot een onderneming of heb jij altijd ondernemer willen worden en heb je daar later een product of dienst bij gezocht?
Goede vraag, ik heb nooit echt het gevoel gehad dat ik perse ondernemer wilde worden. Maar toen ik in Uganda aan het rondreizen was en deze stoffen zag begon het ondernemen toch wel te kriebelen. Dan gaat er in je hoofd om: “Zou dat iets voor mij zijn en zou dat bij mij passen?”. Op dat moment ging ik er eigenlijk pas over nadenken. Eenmaal thuis heeft het nog wel even geduurd voordat ik er ook daadwerkelijk iets mee ging doen. Het ontwikkelen van een product en het uitwerken daarvan duurde wel even, maar toch ook de durf om er iets mee te doen; ik was namelijk ook heel benieuwd naar wat de reactie van mensen zou zijn.
Wat is jouw biggest achievement geweest bij het ondernemen?
In het begin heb ik een aantal verschillende soorten schoenentassen laten maken. Doordat ik gewoon begonnen ben, ben ik tot het inzicht gekomen wat ik wilde verbeteren. Een paar maanden geleden begon de eerste voorraad op te raken en ben ik gaan nadenken over hoe ik verder wilde. Uiteindelijk heb ik besloten om met twee standaardmaten te werken, waar zowel mannen als vrouwen gebruik van kunnen maken. Daarnaast heb ik er ook voor gekozen om te investeren in een huisstijl en een logo. Natuurlijk heb ik mijzelf nog vaak genoeg afgevraagd “waarom doe ik dit ook alweer”. Door mijzelf vragen te stellen als vind ik het leuk vind om te doen, wat is de waarde ervan, en wat draagt het bij, ben ik al snel tot het inzicht gekomen dat ik ervoor wilde gaan. Dat is een keerpunt geweest, want vanaf dat moment ging ik het meer ‘ownen’ en dat is denk ik heel belangrijk bij ondernemen: in je idee, product, dienst of geloven en dat ook uitdragen.
Is er iets wat je achteraf anders had willen doen?
Zelf geloof ik altijd dat je leert door te gaan doen. Iets dat ik al heel snel leerde is om goede afspraken te maken. Voor de productie van mijn producten werk ik samen met textielproductie ateliers in Nederland. Bij het atelier waar ik mijn eerste schoenentassen heb laten maken kwam ik heel nuchter binnen. Na het bespreken van mijn ideeën heb ik ze uiteindelijk de opdracht gegeven voor de eerste productie. Voor mijn gevoel was het duidelijk en hadden we goede afspraken gemaakt; ik had de aantallen, afmetingen e.d. ook op papier uitgewerkt voor ze. Uiteindelijk kreeg ik echter veel meer dan waar ik opdracht voor had gegeven. Veel van de stof was toen al verknipt, terwijl ik er misschien nog wel wat anders mee had willen doen. Daar baalde ik heel erg van. Voortaan vraag ik altijd om een offerte vooraf, zodat ik zeker weet dat we met elkaar op een lijn liggen. Inmiddels werk ik met een ander textielproductie atelier samen en daar ben ik heel erg blij mee!
Wie is jouw grootste ondernemers-voorbeeld en waarom?
Ik denk niet dat ik echt een voorbeeld heb, maar ik vind het wel heel inspirerend om platforms zoals The Self Made Summit, Hashtag Workmode en New Female Leaders te volgen. Zo laat ik mij inspireren door verschillende rolmodellen. Het hoeft voor mij niet iemand uit een specifieke branche te zijn, want juist verschillende visies en opinies kunnen jou weer verder helpen of een ander perspectief geven.
Wat is jouw secret to succes voor het ondernemen naast een (fulltime) baan?
Het belangrijkste is denk ik dat je het gewoon moet gaan doen, een idee, product of dienst hoeft niet altijd al tot in de puntjes worden uitgedacht. Je leert door te gaan doen en zo kan je jezelf, jouw product of dienst ook blijven verbeteren. Daarnaast is het denk ik belangrijk dat je niet meteen te hoge verwachtingen hebt, blijf realistisch en ook vooral niet te streng voor jezelf. Maak een planning met jouw doelen voor het kwartaal en hoe je daar wilt komen. Stel vragen voor jezelf op of ga op zoek naar checklists die jou daarbij helpen. Ga daar even voor zitten en neem daar een paar uur de tijd voor. Dat gaat je echt helpen.
Onder het motto: krijgen is mooi maar doorgeven is mooier. Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen en graag wilt doorgeven aan andere ondernemers?
Dat zijn er eigenlijk twee. De eerste is: omring jezelf met de juiste mensen. Ga op zoek naar dat netwerk. De branche waar ik in werk is totaal anders dan de branche waar ik in aan het ondernemen ben. Door bijvoorbeeld The Pizza Party heb ik jou leren kennen, maar ook Emilie. Zij heeft mij geholpen met social media templates. De tweede sluit daar wel op aan en dat is: probeer (en wil) het niet allemaal zelf te doen. Wees niet bang om te investeren. Tijd is ook geld en als iemand anders ergens heel goed in is, dan scheelt jou dat veel tijd. Dat is tijd die jij kan gebruiken om je op andere onderwerpen of taken te focussen. Het is (met name in het begin denk ik) super spannend om te investeren, maar ik ben ervan overtuigd dat het essentieel is!