Netwerk niet om te verkopen
Bedenk goed dat netwerken niet hetzelfde is als je product verkopen. Het gaat er bij netwerken vooral om dat jij als ondernemer een goede en betrouwbare indruk achterlaat bij de persoon met wie je net contact hebt gelegd. Mensen doen immers zaken met mensen, en niet met producten of diensten. Hoe je nou slim en effectief kan netwerken? Vandaag deel ik 5 tips met je.

Vergeet de mensen uit je persoonlijke netwerk niet. Je buurman, oud-docent of familielid hebben ook allemaal een carrière en kennen weer allemaal mensen. Maak daar gebruik van en vraag ze eens jou aan iemand voor te stellen die zij kennen en die jij graag zou willen ontmoeten.
Boor je passieve netwerk aan. Dat zijn mensen die je wel kent maar met wie je al een tijdje geen contact hebt gehad.
Bedenk wat je komt brengen. Een van de belangrijkste principes van effectief netwerken is niet iets halen maar iets brengen. Want als je geeft, zal je later vanzelf ook kunnen ontvangen.
Vragen en luisteren. In plaats van alleen maar bezig zijn met vertellen is het veel beter om vragen te stellen en echt te luisteren. Op die manier bouw je een veel betere band op.
Neem de tijd. Oefen met netwerken en geef jezelf die tijd. Ga naar netwerkborrels, lezingen, congressen of beurzen of nodig iemand eens uit voor een kop koffie. Door er de tijd voor te nemen ontdek je wat voor jou goed werkt. Evalueer regelmatig, zodat je snel weet waar je wel en waar je geen tijd in wilt steken.
Bron: Startup Now - Rabobank